Heri ya mwaka mpia! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Marjolein Koldijk - WaarBenJij.nu Heri ya mwaka mpia! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Marjolein Koldijk - WaarBenJij.nu

Heri ya mwaka mpia!

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

05 Januari 2014 | Tanzania, Moshi

Oftewel, een heel gelukkig nieuwjaar iedereen!
2 weken is het vorige verhaaltje nog maar geleden, maar wat hebben we veel meegemaakt.

De 22e startte onze tocht richting de top van de mount Meru. Op deze eerste dag stegen we samen met 2 Duitsers, 2 Japanners en een Rus naar de eerste overnachtingsplaats. De tocht ging dwars door het regenwoud, langs watervallen en afgronden, met aan onze zijde steeds de gigantische top van de Kilimanjaro. Bavianen waren er onderweg niet te weinig, en na een half uurtje kwamen we ook onze eerste giraf tegen op het pad. Aangekomen bij de hut stond een grote schaal verse popcorn ons al op te wachten (dit bleken we de komende 2 weken elke dag bij de thee te krijgen, aangename verrassing!). Stroom en douches waren er niet, maar gelukkig stonk iedereen evenveel ;-). Ook de 2e dag was een prachtige, maar enorm steile en zware klim. We waren mooi op tijd bij de hut, zodat we wat konden uitrusten voordat we die nacht om 01.00u richting de top vertrokken. Met 2 broeken en 6 lagen bovenkleding trotseerden we die nacht de kou (rond het vriespunt), om onder de meest rijkbezaaide sterrenhemel die ik ooit gezien had steeds dichter bij ons einddoel te komen. Hoewel het donker was, was het duidelijk zichtbaar hoe de stenen onder je voeten kilometers naar beneden brokkelden van de steile afgrond. De mount Meru hiking is niet voor niets een zwaardere tocht (en de wereld goedkoper; voornaamste reden dat wij hem gekozen hadden;-)) dan de Kilimanjaro, daar kwamen we nu echt achter haha. Een paar honderd meter voor de top echter, werd Lisanne ziek en moesten we terugkeren naar de hut... Echt enorm balen, een heel rot einde van de prachtige tocht. Gelukkig heb ik die dag met onze gids nog een andere top beklommen, zodat ik nog van dat uitzicht heb kunnen genieten. Prachtig!! Op kerstochtend ben ik met de groep (Lisanne moest helaas met de jeep naar beneden) weer de berg af gelopen. Tsja, afdalen klinkt als appeltje eitje, maar ik had even moeten terugdenken aan de vulkaan die Esther en ik op Bali hadden beklommen. Want ook dit laatste gedeelte was aardig zwaar doordat het zo enorm steil was haha.

Het kerstdiner thuis met de familie zat er helaas niet in dit jaar, maar wij mochten genieten van een heerlijke steak in een mooi restaurantje in onze zomerkleding. Weer eens wat anders! De 28e stond de jeep voor, volgepakt met kampeerspullen en eten voor de hele week, klaar om ons een onvergetelijke 8-daagse safari te bezorgen. En wat was het ge-wel-dig!! De eerste dag stonden de olifanten, giraffes en zebra's meteen rond onze jeep en renden de Timon's en Pumba's eromheen. Verderop onder een boom langs de weg lagen 3 leeuwen lekker uit te buiken van hun lunch (de blijkbaar minder smakelijke delen van de arme impala lagen er nog naast). Geen enkel dier lijkt zich iets aan te trekken van alle jeeps met de mensen uit het dak; ongelofelijk! Zo konden we in Tarangire de eerste 3 van de Big Five al afstrepen (olifant, buffel en leeuw). Lake Manyara was de volgende bestemming, die beroemd is om haar pelikanen en duizenden flamingo's. Wat een schitterend gezicht! Onder andere de grootste diversiteit aan vogels was er in dit park te zien, in alle soorten, kleuren en maten. Op oudjaarsdag op naar Serengeti, waar we o.a. luipaarden, een cheetah en veel leeuwen hebben kunnen bewonderen. Oud en nieuw was niet helemaal wat we ons erbij hadden voorgesteld; het regende harder dan 10 Nederlandse oudjaarsavonden bij elkaar, dus ons eerste doel was zorgen dat de tent staande bleef en onze spullen droog ;-). Wel erg bijzonder natuurlijk om op zo'n schitterende locatie het nieuwe jaar in te luiden. De eerste echte dag van 2014 begon om 6u met een game-drive tijdens zonsopgang (net als bijna elke dag), prachtig om alle dieren te zien wakker worden! De laatste bestemming was de Ngorongoro-krater, een prachtige vallei waar we opnieuw ontzettend veel mooie dieren voorbij hebben zien komen. Hieronder ook de neushoorn, waardoor we onze hele Big Five gezien hadden! Het kamperen bij de verschillende Nationale Parken was even andere koek dan in Frankrijk of Italië en een hele belevenis op zich: 's Nachts hoorde je aan alle kanten de hyena's en buffels snuffelen, en de leeuwen over de camping lopen/brullen. Geen wonder dus dat je niet zonder je gids te waarschuwen naar het toilet mocht 's nachts ;-). De rangers die op de campings waken, zorgen dat er niets gebeurt en grijpen in wanneer nodig. De laatste nacht stonden we aan de rand van de krater, waar de olifanten 's nachts van de bomen tussen de tentjes in kwamen eten. Ondanks deze nachtelijke bezoekers hebben we heerlijk geslapen in het koepeltentje! Onze kok verraste ons elke dag weer met heerlijk eten, van pasta tot patat, van stoofpotje met suddervlees tot quiche.

Nu hebben we even tijd om bij te komen (van dit enorm zware leven hier natuurlijk;-)) in Moshi, wat we voornamelijk doen in het zwembad/de winkeltjes/de Coffee Lounge, voordat we donderdag naar Zanzibar vliegen! Nu ga ik me nog even bezighouden de leukste fototjes uit te zoeken van de hiking en de safari, een moeilijke taak om een selectie van die 2000 te maken haha.

Ik hoop dat jullie allemaal ook een goede jaarwisseling hebben gehad! En nogmaals bedankt voor alle reacties via facebook/whatsapp/waarbenjij.nu/mail op de eerdere verhaaltjes, zo leuk om te lezen!


Liefs,
Marjolein

  • 05 Januari 2014 - 15:55

    Feyona Kolk:

    Veel geluk en voorspoed voor jou in 2014.
    Leuk om je verslagen te lezen.
    Ik bewaar leuke herinneringen aan mijn laatste Co. Aasistente.
    Vriendelijke groeten
    Feyona

  • 05 Januari 2014 - 22:17

    Tonny Koldijk:

    Leave Marjolein, allereerst een goed en gezond 2014 toegewenst van Pake Germ Koldijk en Tonny,ook voor jou vrienden, hoe gaat het met Lisanne?, voor haar beterschap en sterkte en de beste wensen.
    Ik kan nu op jou verslag reageren,omke Reinder Bartle uit St.Annaparochie heeft mij uitgelegd wat ik moest doen, vandaar mijn late reactie,maar nu ik weet hoe het moet, wilde ik graag reageren op jou mooie reisverslagen, dus je snapt vast wel wij hebben een hoop telezen.
    Ik maak misschien wat spelfouten, met een vinger typ je niet zo snel, maar ik bedoel het goed hoor!
    Ik doe jou ook de Hartelijke Groeten van Pake,hij is even weg voor de vogelwacht, Pake zou zeggen doe Marjolein een dikke tût van mij en veel liefs,ook van mij hoor en ook voor Lisanne.
    Geniet van de korte tijd die jullie nog hebben en pas goed op jullie zelf, niet vergeten hoor !!!
    Ik stop nu met de emailtje, veel liefs van ons, wij houden van jou !!!!!!!

    Oant Sjen Pake Germ Koldijk en Tonny.

  • 07 Januari 2014 - 21:36

    Klasien:

    Wat een fantastische tochten hebben jullie gemaakt, om jaloers op te worden. Jammer dat jullie Afrikaavontuur er bijna weer op zit. Maar vast ook weer zin om je geliefden weer te zien. Alle goeds voor de toekomst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Actief sinds 02 Nov. 2013
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 6129

Voorgaande reizen:

05 November 2013 - 28 Januari 2014

Africa!

Landen bezocht: