Home sweet home! - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Marjolein Koldijk - WaarBenJij.nu Home sweet home! - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Marjolein Koldijk - WaarBenJij.nu

Home sweet home!

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

31 Januari 2014 | Nederland, Groningen

Het allerlaatste verslagje van deze waarbenjij.nu zit ik alweer te typen in Wouters huisje in Groningen, met door het raam het zwakke Hollandse zonnetje dat op het besneeuwde balkon schijnt; we zijn weer terug in eigen land! Na een lekker rustige, 9.5uur durende vlucht werd ik dinsdagochtend door Wouter, Leonie en papa en mama opgehaald. Heerlijk om hen weer te zien na die 3 maanden! De afgelopen 2 a 3 weken echter hebben we nog genoten van Zanzibar, bij deze nog een korte samenvatting over onze belevenissen daar.

Op 9 januari was het dan zover, op naar het eiland van zon, zee, strand en feesten! De vlucht was alles behalve Tanzaniaans; de paspoortcontroles waren goed geregeld en we vertrokken op tijd, te vroeg zelfs. Na een uurtje konden we de hagelwitte stranden aan de hemelblauwe zee al zien. Aangekomen in Stonetown, de hoofdstad, besloten we meteen voor de volgende dag een 'spice tour' te regelen. Samen met een stuk of 8 andere toeristen reden we naar een kruiden farm; een heel groot stuk grond waar bomen en planten van een enorm aantal verschillende kruiden en vruchten te vinden waren. Van kaneel, kruidnagel, peper, noodmuskaat en vanille tot koffie, jacketfruits, avocado's, tamarinde en waterappels. Erg leuk om te zien (en ruiken en proeven :-)).
De dag erna zijn we met Sanne, Emily en Jelle (3 Amsterdammers die we hadden ontmoet) naar 'Prison Island' gevaren, een klein eilandje waar vroeger slaven werden opgesloten. Tegenwoordig leven er reuzenschildpadden, waarvan enkelen al 155 jaar oud waren. Het eiland was een soort reservaat waar ze gewoon los tussen ons door liepen, geweldig gezicht! De terugreis stopten we onderweg om nog even lekker te snorkelen tussen alle het mooie koraal en bijbehorende vissen en zeesterren. Na heerlijk gegeten te hebben aan het strand besloten we de volgende dag naar de oostkust van het eiland te gaan met z'n 5en. We kwamen terecht in een schattig 'hostel' van verschillende bungalows, allen op het zand en tussen de palmbomen. De medewerkers zagen er allemaal uit als Bob Marley en waren heel relaxed, bij de 'receptie' klonk op de achtergrond reggae-muziek. 's Avonds bij het kampvuur lekker ontspannen met een biertje, echt vakantie! Na nog een heerlijk dagje oostkust zijn we naar het zuiden gegaan om daar het gaafste te doen wat ik ooit gedaan heb, met dolfijnen zwemmen!! Met onze snorkeluitrusting zaten we klaar om het water in te gaan vanaf het bootje, zodra er een groepje dolfijnen langs ons zwom. Soms zwommen ze verder en konden we ze alleen van afstand bewonderen, soms bleven ze bij ons 'spelen' door rondjes om ons en zichzelf heen te maken. Wat een geweldige ochtend!
Hierna zijn we naar het noorden gegaan: de plaats waar naar onze mening de allermooiste stranden van Zanzibar waren! We zaten in een prachtig bungalowtje vlakbij het strand en kwamen erachter dat we een hele gezellige buurvrouw hadden: met Iris hebben we de rest van onze vakantie doorgebracht :-). De dagen bestonden zo'n beetje uit zonnen, lekker eten, zwemmen in de zee en nog meer zonnen en eten :-). Lisanne is deze laatste weken veel ziek geweest, dat was enorm balen. We dachten lekker nonstop te genieten van de zon en de feesten, dit lukte dus helaas niet de volle 2.5 week. Afgelopen zondag was het alweer tijd om naar Dar es Salaam te gaan met de ferry, waar we geweldige verhalen over hadden gehoord (als je de goede hebt, zinkt hij elk jaar minstens een keer). Eenmaal aan boord werden de kotszakjes uitgedeeld en viel de tocht uiteindelijk reuze mee gelukkig. Ons allerlaatste nachtje in Tanzania mochten we met z'n 3en genieten in een superdeluxe hotel. Zondag is er bovendien nog een andere coassistent langsgekomen die in Dar in het ziekenhuis werkt, erg leuk om haar verhalen te horen! Maandagavond was het dan echt tijd om afscheid te nemen van het land en ons leventje daar... Ik zal het missen, maar tegelijkertijd heb ik ons leven in (het ziekenhuis in) Nederland wel enorm leren waarderen!

Nogmaals bedankt iedereen voor alle leuke berichtjes, en tot snel in Groningen/Heerenveen/waar dan ook! :-D

Liefs,
Marjoleinmarjoleinintanzania

• 31 Januari 2014 - 14:20

Feyona Kolk:

Bedankt Marjolein, het was leuk om je te volgen.Ik ben nu op Bonaire bij mijn dochter.Ze willen daar de JGZ beter op poten zetten, dus kan ik wat advies geven.Blijft leuk om over mijn werk te praten.Nou veel succes verder !
    Vriendelijke groeten
    Feyona Kolk

• 01 Februari 2014 - 15:10

Angela:

Jullie zijn gewoon al weer thuis joh. Dat ging echt snel!
    Leuk om dit verhaal weer te lezen, ben nu erg nieuwsgierig naar het eiland.
    Geniet weer van alles in nederland!